41 kommentarer
2010 kl. 17:01 skrevet av MissBigBabe
Er dette stedet noe kjent for deg?
jeg har blitt søkt til dette oppteningssenteret, å lurer på om noen av dere har vært her, kjenner noen som har vært på opphold her?
bha, treningssenter... pff... :P Alt du trenger er vilje og rutine. Det kjøpes ikke... Sit ups sit ups, sette seg et daglig mål, og gjøre det hver dag... Løfte vekter, sammme måte... Bare innføre daglig minimum, og gradvis øke den (over lang tid)... Det + spise mindre. 100% garantert resultat.
Kan være jeg tolker det du skriver feil, men hvorfor i f... skriver du noe sånt, jeg vet da at det går på fr vilje å rutiner, men hva hvis man trenger litt dra-hjelp for å greie starten? Høres ut som at du er mester i det der, er du flink til å ta deg selv i nakken å skjerpe deg når det trengs?!!!!
Hmm.. Var ikke ment noe slemt i det. Sensitivt emne her..! :P Men jeg ser så mange folk som betaler dyre priser for treningssenter, for å gjøre ting som kan gjøres uten å betale noe som helst... Men til slutt, er det alltid vilje og rutine som er nøkkelen.
hehe, so true..! Jo, du har jo rett i det, alt kommer jo ann på hva man selv vil. Men jeg for min del trenger en sånn motivasjon i starten, fordi det er i starten det er vanskeligst:) Den der plassen er veldig fin, fordi man bruker det man har hjemme. !
Jeg frykter disse trenings senterene pusher folk for hardt, nettopp i starten. Mange mister da fort alt mot, og slutter gradvis å gå, ved å finne unnskyldninger for seg selv.. Jeg sier alltid til folk: start med noen lave tall "hjemme oppgaver". Noe som gjør at det er lett å bygge opp en rutine. 15 sit ups hver dag, for eksempel + 20 vektløft. Fort gjort og lett å holde rytmen..
Og man må ikke glemme, et treningssenter er en business. De er her for å tjene penger. Selge deg timer, kurs, utstyr, drikke, osv...
Nå sies det at det er bedre å gå 10 min. av gangen *3 pr. dag, enn mot anbefalt 30 min . av gangen *1 Kommer aldri til å sette mine ben innafor ett trengingsenter så sant en ikke skal innom en fysioterapeut. Enig med Svg. En må begynne med små skritt av gangen , da holder en ut lengre og en ser resultatet etter en kort stund. Kondisen blir fort bedre...
Chayyah
19:38 16/08/10
Svg - Det er mange av oss som ikke er så målbevisste og prinsippfaste når det kommer til livstilsendring, og da er godt å få hjelp til å etablere gode rutiner og få kunnskap om hva og hvordan. Både når det gjelder kosthold og trening.
Det var nok ditt "bha" og "pff" som kunne virke litt blærete og belærende.. :o)
Chayyah;
Er man ikke målbevisst og prinsippfast så hjelper det ikke hvor mange treningssentre eller livsstilsendringsprogram man prøver. Det går til helvete med en gang man skal begynne på egenhånd.
litt uenig der Tine.. for mange er det en kick start de 4-8 vekene de får på ett opptrenings opphold. og sakte men sikkert klarer de holde stimen når de kommer hjem :-) ikkje alle - neppe - som med alt anna:-)
men så er det da og ulike grunner til at man i perioder vert søkt på opptreningsopphald. være seg sykdom- brudd skader,- revmatisk,-psykisk.. you name it :-)
men klar.. har man liten intresse egentlig av å endre lvstil- trene - bedre helsa.. ja,-så er eg enig. da går det til hel..når ein kjem heim ;-)
Tine
22:01 16/08/10
Ingen trening er bortkastet i hvertfall, så om man faller tilbake til gamle (u)vaner så har de ukene man har trent vært helsemessig bra.
Men personlig tror jeg statistisk at det er veldig få av de som er på opptreningssentre som klarer å legge om livsstilen. men jeg har ikke tall å henvise til, bare egne antagelser.
men føler at man her automatisk tar opptrenings senter kun i forhold til vekt...
livstil endring....
mange av de som er på slike senter treng intensiv trening/oppfølging ein periode av ulike grunner.. og er ikkje nødvendigvis store mennesker som treng livsstil endring.. men kun at det er praktisk mer gjennomførleg med godt reultat dersom man er unna familie-unger -hus-heim i en rehab periode:-)'
de har max utbytte av perioden :-)
er det kun i forhold til livsstil/kosthold /trening- så bør man nok få i gang et oppfølgings apparat nesten før man reiser- som er klar og bakker man opp når ein kjem heim:-)
Tine
22:45 16/08/10
Enig i mye av det du skriver Unsen.
Men hva mener du med at man må få i gang et oppfølgingapparat som skal stå klart når man kommer hjem?
man kan jo melde seg inn på SATS, Elixia eller lignende.
Håper du ikke mener at helsevesenet skal stå klart her også for å dytte deg i gang.
Dette er tildels et skudd i blinde, men jeg føler at mange her inne forventer at det offentlige skal stille opp for den minste ting hele tiden. Som sagt, mulig jeg misforsto deg her.
neida:-) men huske på Tine.. at ikkje alle plasser i dette landet det er mange trenings senter å velge mellom:-)
her i Florø er det Puls- men åpner ikkje før etter 9 om morgonen.. og stengt store deler av helga :-)
men å planlegge treff med venner, kollegaer-, turer , treninger ol
evt samtaler med andre i samme situasjon-
er det for slanking- så er det greit å ha venner og familie som backer en opp første tida- slik at det ikkje er så lett å skli ut att .. glemme seg /finne unskyldninger:-)
men for all del...
viljestyrke er avgjerande åkke som ..
Men ja.. du missforsto meg litt når du trodde eg mente det offentlige skulle stille opp :)
for enkelte grupper.. JA.. der er det behov for felles oppfølging.. men generellt er det vi selv som er ansvarlege :-)
Johanna
22:58 16/08/10
ar og lyttet på Banana Airlines på fredag...derfor kommer denne musikkvideon her og nå. Har ikke med deg å gjøre...
Tine
22:59 16/08/10
Vet at mange fysioterapauter også har treningsapparater hvor man kan trene med henvisning fra lege. Er det ikke noe som heter grønn resept også?
Selv liker jeg å gå, lange turer. Når venninner ringer for å ta seg en tur på besøk ber jeg dem ta med joggeskoene. I stedet for å sitte inne å drikke kaffe og skravle, så går vi og skravler.
Det jeg savner mest der jeg bor var en turkamerat innen en kilometer som man kunne gått sammen meg. Vurderer faktisk seriøst å starte en gågruppe i borettslaget, mulig jeg venter til våren nå, rett etter at snøen har gått. Gå to ganger i uken, så kan de være med de som ønsker og har anledning.
Støtte fra venner og familie i en slanke/livsstilsendring er veldig viktig.
Tine
23:00 16/08/10
Johanna, ikke for å være lei, men hvorfor lager du ikke egne blogger om slikt. Denne hadde jo strengt tatt ikke noe i denne bloggen å gjøre.
Johanna
23:20 16/08/10
hva er slikt for noe Tine ?
Johanna
00:04 17/08/10
Denne ,, hvis om du mener videon... så har den visst her å gjøre... MissBigBabe skjønner sikkert ,, selv om ikke du gjør !!!
Jeg trudde det var ferdigkranglet om teskjemetoden... Du kan vel for inn i granskauen spørre når du ikke fatter, begriper og forstår !!!
Jeg leser alle de her innleggene på spissen av fingertuppene, om dere skjønner. Jeg har min egen å spesielle fortid, som på en måte er grunnmuren til at JEG, jeg drar omså til Danmark for å være på ett opphold der i NI uker, det kostet meg 90.000! Jeg driter i hva ting koster, å om jeg bruker ting som bare er til for å selges (treningssenter osv) Ref fra SVG: **Og man må ikke glemme, et treningssenter er en business. De er her for å tjene penger. Selge deg timer, kurs, utstyr, drikke, osv... ** Jeg å sikkert mange av dere, har hørt fra andre som sier: ta nå bare å tren for guds skyld, spis sunt å tren!!!!!! Men faen heller, det er ikke enkelt når man har levd "usunn" eller med en stor kropp nesten hele livet (joda, jeg er bare 19 år, men det er noen år uansett)!!! Det tar tid, det må øves å feiles. Før man oppnår målet sitt :-) Jeg vil til det der oppholdssenteret for mange grunna: 1- det er nært til der jeg bor 2- Man får oppfølging i 1 1/2 år ETTER oppholdet 3-De bruker naturen, noe jeg gjør allerede, å vil bruke mer framover
Johanna: Jeg bare elsker den sangen, måtte høre på den mens jeg skrev dette her! Æ e jo "ho i fra Vadsø" ;-P
Good night peeps!
Lindis
10:42 17/08/10
Jeg var på Nimi på Hønefoss i 16 uker i fjor sommer, kan anbefales :) Men selvfølgelig mye vanskeligere når man kommer hjem. Trening og kosthold har blitt mye bedre enn før, trener faktisk 3-4 ganger i uka og har blitt ganske sprek :)
Treningsopphold anbefales :)
En annen ting er at det er ikke bare å trene mer og spise riktigere når man har lagt til seg mange dårlige vaner. Hvis det var så enkelt så hadde det vel ikke vært noen overvektige da?
So true Lindis! Det sitter mye oppe i hodet også, mentalt. Jeg ble søkt inn til Nimi på Hønefoss, men de har en sånn anbudsrunde nå, så de tar ikke inn pasienter:-(
uglybetty
13:11 17/08/10
ja helt enig med Lindis og deg MissBigBabe...mye sitter i hodet. Jeg skal selv begynne på ullevål...klinikk for forebyggende medisin, der har de samtalegrupper om overvekt. Så blir spennende å se hva som skjer. Har også begynt å trene hos fysioterapeut.
Lindis
13:29 17/08/10
Ja jeg vet det, de får avgjørelsen i september/oktober tror jeg. Håper det går i orden :)
Jeg skal dit på seminar siste helgen i august. Da skal jeg trene i fire dager og møte gamle kjente, gleder meg :)
Johanna
14:08 17/08/10
Jeg skjønte at du skjønte MissBigBabe... Norlænninger er litt spes. sånn ;-) oppfostra på tørrfesk som vi er...
Om jeg skal være ærlig så er jeg ikke oppfostra på tørrfesk ,, kommer fra nord Sverige ;-) der gikk det mest i kjøtt :-) elg og rein .. en og annen fjellfisk
Lykke til forresten ,, jeg var innom og kikket på hjemmesiden til stedet i Alta ,, leste om opplegget. Jeg trur det ligner opplegget i Evje mer enn andre steder jeg har hørt om...
Selv er jeg i opplegg på Tonsåsen ,, de skal også være med i den anbudsrunden nå. Helse øst krever visst annet opplegg, men jeg vet ikke hva det blir. De som jobber ved Tonsåsen kunne fortelle at det blir forandringer, men ikke hva for slags...
Nimi har hatt godt ry i lange tider, ja fra de startet, men andelen slankeop. er visst høyt der som det sikkert også er på andre steder. Vil si at folk går opp etter hjemkomst og velger operasjon.
På Tonsåsen har samtlige terapeuter videreutdanning i kognitiv terapi. Det virket som Alta også har det... jeg såg at det stod noe om kontinuerlige telefonsamtaler. Jeg regner med at det da skal snakkes om dette med å tenke realistisk og kanskje det blir anlysert med henblikk på mestring og emosjonelle opplevelsene og så videre...
Jeg håper vi holder kontakt slik at du får fortelle om hvordan det går... Masse lykke til !!!
Selv har jeg veldig vanskelig for å gå ned i vekt, så der gjør jeg ikke store framsteg, men ellers så har jeg gjort en del livstilsendring :-) tankegangen min er forandret og jeg føler jeg er ''sterkere''. Alderen tar ut sin rett, det må til og med jeg erkjenne, men man trenger ikke å gi opp... Så da så .-) Vi hänger med ,, av någon anledning så gör vi faktiskt det :-)
Tine
16:00 17/08/10
Jeg begynte å forberede meg mentalt hele 3 mnd før jeg satte datoen for min livsstilsendring:
Gikk gjennom alt at fallgruber og hva jeg kunne gjøre i stedet for å overspise når verden gikk meg i mot. Har nå gått ned 20 kilo siden 1. januar og har ikke hatt problemer med sprekker eller overspising da jeg har mine løsninger når verden går meg i mot.
Var koselig å lese det du skrev Johanna! Ja, etter at man har vært på oppholdet i Alta i fire uker i strekk, så blir man oppfølgt av de det neste 1 1/2 året, gjennom internett, møter å telefon:) Jeg håper alt som jeg håper det skal bli, at jeg vil bli sterkere psykisk, kunne håndtere mine følelser selv, ikke la hjernen overstyre meg, som den veldig ofte gjør! Yess, jeg skal holde dere oppdatert, med både blogging å bilder:)
Tine: Gratulerer med de 20 kiloene, kjempe bra! Du må vel føle deg kjempe lettet, både i kropp å sinn? :-))
Tine
16:21 17/08/10
En ting til; beklager Johanna, jeg har selvfølgelig ikke noe med hva du gjør. Dette er ikke min blogg, og jeg skal ikke styre det.
Tine
16:24 17/08/10
MissBigBabe;
Ja, livet føles, bokstavelig talt, litt lettere for tiden. :o)
Nå er jeg halvveis, og de neste 20 skal jeg bruke 2 år på. Jeg vil gå ned sakte, for ikke å bli altfor slaskete i kroppen, samt at jeg har troen på at jo saktere man går ned, jo større sjangs for å holde seg der.
Enig med Tine. Det er nok sunnere å gå gradvis ned i fettprosent enn å kræsjdiette. Årsaken er tosidig: - huden trenger litt tid å tilpasse seg - Om du kræsjdietter, mister du muskler.. noe som medfører lavere forbrenning, og du vil da lett gå opp igjen i vekt.
Bare det ¨gå noen turer i skog/fjell/marka gjør jo at man har mindre til til å kjedespise. Og om man gjør det forbrenner man jo fett. Sørg for å få i deg nok kalsium ( drikk melk!), da kalsium har innvirkning på fettforbrenningsprosessen.
Ikke vær redd for å få i deg sunt fett. Man er avhengig av å ha noe frie fettsyrer i blodet for å i det hele tatt være i stand til å forbrenne fett.
Selv tar jeg daglig flytende omega 3-6-9 olje, forsøker å huske å ta tran, drikker mint 1 liter melk. fett er livsnødvendig,- smører ledd, holder huden din sunn, hjernen består vel i stor grad av fett. Jeg vil tro man lettere beholder stramheten i huden om man sørger for å få i seg sunt fett når man går ned i fettprosent.
Finn noen styrkeøvinger du kan gjøre hjemme. (Dette krever jo en viss motivasjon, finnes mye om dette på youtube). Muskler brenner av fett, selv når du sitter i ro. Det er enklere å holde vekta om du har noe muskler på kroppen.
Kutt ut snop og sukkerholdig brus. Bytt om sukkerholdig til sukkerfri brus, eventuelt bytt over til koffein-brusetabletter ( koffein øker kroppstemperaturen, noe som forbrenner fett )
Lær litt om naturlig fettforbrennere, som f.eks grønn te, kanel.
Jeg spiser mye salater med oljedressing. Rent kjøtt og veldig mye fisk både til lunsj/middag eller som pålegg på knekkebrød. Mye frukt og grønt.
Kun en sjelden gang pasta, ris, poteter eller grovbrød.
Smaker ikke sjokolade, potetgull, kaker etc. Første sommeren i mitt liv uten iskrem.
Drikker meget sjelden brus (sukkerfri), da den er med på å øke søtbehovet og matlysten.
Vann eller Lerum saft (97% råsaft).
Holder meg langt unna kunstig sukker.
Holder meg til rene produkter, ikke oppspedd som kjøttdeig, fiskepudding etc.
Ikke alkohol.
Te uten suketter eller helst kaffe.
Masse vann.
Har skeiet ut med litt alkohol på 3 fester hittil i år. Men man må ofre noe for å få resultater.
Jeg spiser hver 3-4 time (5 ganger i døgnet), da overspiser jeg ikke fordi jeg ikke er utsultet når jeg setter meg til bords.
Tine
00:32 18/08/10
Vil bare legge til at dette har funket for meg. Men det viktigste er at hver enkelt finner sin greie, det som fungerer for dem.
Man vil alltid møte folk som kommer med gode råd, jeg bare hører på og sier etterpå at jeg har mitt eget opplegg som passer for meg.
Jeg trener litt sporadisk, en uke kan jeg finne på noe 3-4 ganger i uken, andre uker ikke i det hele tatt. Bruker naturen mye, eller så er jeg veldig glad i å trene apprater (spesielt på vinteren).
Ønsker det lykke til MissBigBage, samme hvor du havner.
Dette klarer du, ha troen på deg selv!